Nicolas
Malebranche (1638-1715)
Augustinus ve Descartes felsefelerinin bileşimi
sayılabilecek Kartezyen bir felsefe ortaya koyan Fransız filozof ve Katolik
tanrıbilimci. En önemli yapıtı olan De la recherche de la vérité (Hakikatin Soruşturulması, 3 cilt, 1674-75) başlıklı kitabında metafizik, bilgikuramı,
etik, fizik ve felsefi tanrıbilimi içine alan birçok konuyu ele almıştır. Bu
yapıt döneminin birçok düşünürünü etkilediği gibi birçok düşünür tarafından
da eleştirilmiştir.
Malebranche'ın felsefesinin üç ayağı bulunmaktadır. Bunlardan birincisi en dizgeli ve ünlü yaklaşımını oluşturan ara-nedenciliktir. Malebranche düşüncelerimizi ve duygularımızı incelerken onlar arasında zorunlu bağlantılar kuramadığımızı, zihin ile bedenin birbirini nedensel olarak etkilemediğini, ikisi arasındaki nedensel gibi görünen ilişkinin gerçekte Tanrı tarafından kurulduğunu savunur: Tanrı evrendeki tek nedensellik kaynağıdır ve evrende ne kadar zihinsel ya da fiziksel olay varsa hepsi de Tanrı'nın gücünün kendini göstermesinin aranedenleri olarak değerlendirilmelidir. Dolayısıyla bir bilardo topunun diğerinin ona çarpmasıyla hareket etmesi örneğinde olduğu gibi, bir olayın diğerini takip ettiğini gördüğümüzde ikinci olaya neden olan zorunlu bir bağlanu ya da güç göremeyiz. Malebranche'ın buna getirdiği açıklama yalın bir biçimde Tanrı'nın her olaya neden olduğu yönündedir. Nedensel sıralama zinciri ya da ardardalıklar olarak gördüğümüz şey aslında Tann'nın eyleminin bağımsız aranedenlerinden başka bir şey değildir. Tanrı'dan başka etkin ya da ikincil nedenler söz konusu değildir.
İkinci ayak ise "tanrısal yansıma" olarak adlandırılabilir. Buna göre insan bilgisinin üzerine
kurulu olduğu bütün tasarımlar gerçekte Tanrı'nın zihnindeki tasarımlardır ve
bunlar şeylerin özleridir. Malebranche yalnızca düşünceler ile duyguların
ayırdma varabildiğimizi öne sürer.
Düşünceler bizden bağımsız olarak varolan ve Tanrı'da görülen doğrulardır; biz bu kutsal düşünceler tarafından aydınlatılırız. Fiziksel gerçekliğin bilgisi düşüncelerimizden farklı olduğundan ötürü, doğrudan bir bilgisine sahip olmasak da vahiyle fiziksel dış dünyayı Tanrı'nın yarattığını biliriz.
Felsefesinin üçüncü
ve son ayağı tanrıbilimde ise Malebranche, dünyada kötülüğün ve günahın
varlığını doğa yasalarının yalınlığına ve evrenselliğine, bir de Tanrı'nın
dünyada kurup izlenmesini salık verdiği erdeme dayanarak açıklamaya çalışır.
Malebranche bu bağlamda Tanrı'nın bilgeliğini, iyiliğini ve gücünü
yeryüzündeki kötülükle bağdaştıran ya da bu iki zıt kutbun nasıl bir arada
bulunduğunu açımlayan bir teodise geliştirmiştir. Çok da doyurucu
olmayan bu açıklamasında, Tanrı bu dünyayı sarmış bulunan bozuklukları
barındırmayan daha mükemmel bir dünya yaratabilecek olsa da bunun kutsal
biçimlerde çok daha büyük bir karmaşıklık gerektireceğini söyler. Oysa ki
Tanrı daima olası en yalın biçimlerde ve yalnızca yasa benzeri genel
istençlerle davranır; Tanrı asla tikel ya da ad hoc istençlerle eylemez. Tanrı herhangi bir tikel duruma müdahale
edebilse de, herhangi bir kötülüğü önleyebilse de bunu yapmaz çünkü bu
Tanrı' nın evreni yaratma amacıyla uyuşmaz; bu yüzden sıradan doğa yasaları
süreçleri aracılığıyla kötülükler meydana gelebilir.
Malebranche'ın tanrıbilimsel dizgesinde, dünyanın
mükemmelliği ya da iyiliği yasaların yalınlığına göreceleştirilir. Birlikte
alındıklarında evrenin yasaları ile görüngüleri Tanrı'nın en saygı duyulacak
parçası olan "bütün"ü oluştururlar. Her üç yaklaşımında da
Malebranche, ister maddi ister zihinsel isterse ahlâki olsun Tann'nın
evrendeki etkin rolünü göstermeyi denemiştir.
Malebranche'ın diğer önemli çalışmaları arasında Traite de la nature et de la grâce (Doğa ve Kayra Üzerine İnceleme, 1680), Entretiens sur la métaphysique et sur la religon (Metafizik ve Din Üzerine Görüşmeler, 16S8) ile Traite de morale (Ahlâk Üzerine İnceleme, 16S3) sayılabilir. Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları |
Akımlar
- Felsefi "izm"ler
- Sofizm
- Stoacılık
- Kuşkuculuk
- İdealizm
- Yeni Platonculuk
- İnsancılık (Hümanizm)
- Usçuluk
- Deneycilik
- Eleştiricilik (Kritisizm)
- Materyalizm
- Liberalizm
- Hiççilik (Nihilizm)
- Sosyalizm
- Marksizm
- Olguculuk (Pozitivizm)
- Postpozitivizm
- Pragmatizm
- Fenomenoloji (Görüngübilim)
- Yeni Kantçılık
- Mantıkçı Pozitivizm
- Yeni Hegelcilik
- Yapısalcılık
- Çözümleyici Felsefe
- Varoluşçuluk
- Yorumbilgisi (Hermeneutik)
- Frankfurt Okulu
- Feminizm
- Postyapısalcılık
N.Malebranche
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder