Gilbert Ryle (1900-1976) Dil felsefesi ve zihin felsefesi
alanlarında yaptığı çalışmalarla ve özellikle Descartesçılığa karşı
geliştirdiği güçlü eleştirilerle çözümleyici felsefenin en etkili, adından en
çok söz ettiren felsefecilerinden; Oxford Üniversitesi'nde filizlenen dilci felsefe
anlayışının önde gelen üyelerinden ingiliz düşünür.
En
çok anılan çalışması The Concept of Mind (Zihin kavramı, 1949) bir yandan "Descartesçı ikilik" diye
adlandırdığı zihin kuramına yönelik kapsamlı bir eleştiri getirirken, öbür
yandan' bir tür davranışçılık savunusu ortaya koymaktadır. Descartesçı ikiliği
"makinedeki hayalet dogması" eğretilemesinin sunduğu olanaklarla
çözümleyen Ryle, "makine"yi herkesçe görülebilen, fiziksel somutluğu
olan beden için, "hayalet"i ise bilincin ya da iç algının yer aldığı
özel, gizli, görünmez olan zihinsel alan için kullanır. Ryle'ın makinedeki
hayalet dogmasına karşı yürüttüğü eleştiri, özünde "kategori
yanlışı" düşüncesine dayanarak dillendirilir. Ryle'a göre, zihinsel durum
ve süreçlere ilişkin ifadeleri fiziksel durum ve süreçlere ilişkin ifadelerle
aynı kefeye koymak kategori yanlışına neden olmaktadır. Fiziksel durum ve
süreçlere ilişkin ifadeler gönderimi fiziksel nesneler olan adlar içerir. Oysa
zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadeler ne fiziksel ne de zihinsel
nesnelere gönderimde bulunan adlar içerir. Örneğin, "Ryle'ın çalışma
masası eskidir" dersek "Ryle'ın masası" tamlamasının gönderimi
olan bir nesneden bahsetmiş oluruz. Öte yandan "Ryle'ın Descartes'ın yanıldığına dair inancı hiç kaybolmadı" dersek "Ryle'ın
Descartes'ın yanıldığına dair inancı" diye betimlenebilecek bir fiziksel
veya zihinsel nesneden bahsetmiş olmayız. Dildeki kullanımları birbirinden bu
şekilde farklı olan fiziksel veya zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadeler
ayrı kategorilere aittirler.
Ryle "kategori yanlışı" görüşüne destek olarak, bir bölümü zihin ile beden arasında nedensel bir bağlantı kurmanın olanaksızlığını tanıtlayan, bir bölümü de zihin ile beden arasında kurulan ilişkinin içerdiği sonsuz gerilimi tanımlayan çeşitli temellendirmeler öne sürmüştür. Ryle'ın zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadeler hakkındaki kendi görüşü davranışçı bir çizgi izler. Ryle kabaca, zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadelerin birtakım gözlemlenebilir eylemlerle sıkıca ilişkili olduğunu ve maddesel olmayan bir alanla hiçbir ilgisi olmadığını savunmuştur.
Ryle "kategori yanlışı" görüşüne destek olarak, bir bölümü zihin ile beden arasında nedensel bir bağlantı kurmanın olanaksızlığını tanıtlayan, bir bölümü de zihin ile beden arasında kurulan ilişkinin içerdiği sonsuz gerilimi tanımlayan çeşitli temellendirmeler öne sürmüştür. Ryle'ın zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadeler hakkındaki kendi görüşü davranışçı bir çizgi izler. Ryle kabaca, zihinsel durum ve süreçlere ilişkin ifadelerin birtakım gözlemlenebilir eylemlerle sıkıca ilişkili olduğunu ve maddesel olmayan bir alanla hiçbir ilgisi olmadığını savunmuştur.
Ryle'ın diğer çalışmalarının birçoğu,
özellikle "Systematically Misleading Expressions" ("Dizgeli Biçimde Yanıltıcı İfadeler", 1951) başlıklı yazısı ve Dilemmas (İkilemler, 1954) adlı kitabı, felsefe sorunlarının
ve öğretilerinin çoğunlukla kavramsal karışıklıklardan, dilin işleyiş mantığını
yanlış anlamaktan doğduğunu savunan Wittgensteinci anlayışı açımlamaya
yöneliktir. Ryle ayrıca yaşamı boyunca Eski Yunan felsefesiyle de
ilgilenmiştir. Son büyük çalışması olan Plato's Progress (Platon'un Gelişimi, 1966) Platon'un görüşlerinde başgösteren değişikliklere değgin birtakım
saptamaların ortaya konması bakımından oldukça önemlidir.
1971 yılında yayımlandıkları dönemlerde oldukça ses
getirmiş belli başlı yazılarını Collected Papers (Toplu
Makaleler, 2 cilt) adıyla kitaplaştıran Ryle'ın diğer önemli yapıtları şunlardır:
Philosophical Arguments (Felsefece Uslamlamalar, 1945);
A Rational Animal (Ussal Hayvan, The Thinking of Thoughts (Düşünceleri Düşünmek, 1968).
Felsefe Sözlüğü , Bilim ve Sanat Yayınları
G.Ryle'ın Düalizm Eleştirisi ve Kategori Hatası Saptaması
G.Ryle'ın Düalizm Eleştirisi ve Kategori Hatası Saptaması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder