Friedrich
A. Hayek (1900-1992)
Viyana'da doğup orada hukuk ve siyaset
bilimi dallarında doktora yapan Hayek, 1962'de ülkesine tekrar dönmeden önce uzun yıllar London School of Economics and Political
Science ile Chicago Üniversitesi'nde ders vermişti. İktisat
dalındaki Nobel Ödülü'nü ironik bir
eşleşmeyle, Gunnar Myrdal'la paylaşmıştı ve buradaki ironinin temeli, Myrdal'in ılımlı sosyal
demokrat görüşlerine karşılık, Hayek'in
ölçüsüz serbest piyasa liberalizmi doğrultusundaki görüşleriyle
tanınmasıydı. Daha sonra, 1980'lerde popüler hale gelen anti-Keynesçi monetarizmin
önde gelen kuramcılarından birisi olarak ün kazanacağı göz önüne
getirildiğinde, ilk kitabına Monetary Theory and the Trade Cycle (1933) başlığını
vermiş olması ve bu metinde Keynes'in
Treatise on Money'sini (1930) eleştirmekte kullandığı
fikirlere yer vermesi dikkat çekicidir.
Hayek 1944'te,
kendisini ilk defa daha geniş kesimlere tanıtan, özel olarak merkezi
iktisadi planlamanın, uğruna o kadar çok mücadele edilen özgürlükleri tehdit
ettiğini vurgulayarak, kendi laissez-faire
iktisadının siyasal sonuçlarını ortaya koyduğu Serflik Yolu'nu (The Road to Serf dom) yayınlamıştı. Savaştan sonra Batı Avrupa ve Amerika
Birleşik Devletleri'nde şu ya da bu şekilde hakim olan karma ekonomilerin
gösterdiği başarı ve bununla ilintili olarak Keynesçi iktisadi kuramın üstün
gelmesi, Hayek'in en uğursuz öngörülerinin pek çoğunu çürütür yöndeydi.
Cesur bir adam olan Hayek, özünde pre-sosyolojik bir nitelik taşıyan
görüşlerini, 1960'da The Constitution of Liberty'yi ve 1982'de üç ciltlik Law, Législation and Liberty'yi daha olumlu bir çerçevede derinleştirmeye
devam etmişti.
Hayek'e göre, Britanya Başbakanı Margaret Thatcher'ın bir keresinde oldukça kaba bir dille ifade ettiği gibi, "toplum diye bir şey yoktur"; sadece birbirleriyle rekabet eden ve işbirliği yapan insanlar vardır. Dolayısıyla, bu görüşün aksini savunan kuramlar, genelde ideolojik, özelde kolektivizmin bulaştığı kuramlar olarak anlaşılmalıydı. Hayek, Serflik Fonu'nda, bu tür kuramların öngördüğü siyasal programlar ile toplumsal politikaların yoksullaşmanın ve totalitarizmin habercisi olduğundan korkulması gerektiğini iddia etmişti. Hayek bu temelde ve bir parça kendini gülünç duruma düşürerek, 1980'de yayınlanmış ünlü bir kitapçıkta ülkenin tüm sıkıntılarının temel nedeninin, Britanya'da sendikaların hukuksal güvencelere sahip olmasına bağlı olduğunu ileri sürebilmişti.
A.B.
|
Akımlar
- Felsefi "izm"ler
- Sofizm
- Stoacılık
- Kuşkuculuk
- İdealizm
- Yeni Platonculuk
- İnsancılık (Hümanizm)
- Usçuluk
- Deneycilik
- Eleştiricilik (Kritisizm)
- Materyalizm
- Liberalizm
- Hiççilik (Nihilizm)
- Sosyalizm
- Marksizm
- Olguculuk (Pozitivizm)
- Postpozitivizm
- Pragmatizm
- Fenomenoloji (Görüngübilim)
- Yeni Kantçılık
- Mantıkçı Pozitivizm
- Yeni Hegelcilik
- Yapısalcılık
- Çözümleyici Felsefe
- Varoluşçuluk
- Yorumbilgisi (Hermeneutik)
- Frankfurt Okulu
- Feminizm
- Postyapısalcılık
F.Hayek
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder