Aristoteles’e
göre Elealı Zenon (yaklaşık olarak 490-430), düşüncenin
düştüğü gelişmeler öğretisi anlamındaki dialektik’in
bulucusudur. Zenon, Parmenides’in Bir Olan’ın biricik gerçek varlık olduğu
öğretisini, çokluğu ve hareketi varsaymanın
düşünülemeyeceğini, böyle bir düşüncenin çelişmelere sürükleyeceğini
göstermeye çalışmakla desteklemiştir. Bunu da o, çokluğa ve harekete karşı
ileri sürdüğü pek ün salmış olan kanıtlarıyla yapmıştır.
Çokluğun
olamayacağını gösteren kanıtlardan
birine göre: Nesneler bir çokluk iseler, hem sonsuz küçük, hem de sonsuz
büyüktürler. Çünkü varolanı böler de, bu böldüğümüz parçaların artık
bölünemez noktalar olduğunu düşünürsek, bunlar büyüklüğü olmayan bir hiç
olurlar; bir araya getirirsek bunları, yine olumlu bir büyüklük elde
edemeyiz; büyüklüğü olmayan bir şeyin kendisine eklenmesiyle hiçbir şey,
büyüklük bakımından bir şey kazanmaz. Bu parçaları uzamlı - uzayda yer
kaplıyorlar - diye düşünürsek, çoğun bir araya gelmesiyle sonsuz bir büyüklük
meydana gelecektir. İkinci bir kanıta
göre: Nesneler çok iseler, sayıca hem sonlu, hem de sonsuz olurlar.
Sayıca sonludurlar, çünkü ne kadar iseler o kadar olacaklardır, daha çok ya
da daha az olamayacakladır. Sayıca sonsuzdurlar da nesneler, çünkü boyuna
birbirlerinin sınırlarlar, böylece de kendilerini başka nesnelerden
ayırırlar; bu başka nesnelerin kendileri de yine yakınlarındaki nesnelerle
sınırlanırlar ve bu böyle sürüp gider. Üçüncü
bir kanıtta Zenon “her şey uzaydadır” deyince uzayın da bir uzay içinde
bulunması, uzayın içinde bulunduğu bu uzayın da yine bir uzayda bulunması
gerekir diyor: bu da böylece sonsuzluğa kadar gider.
Hareketin gerçekliğine
karşı Zenon’un
ileri sürmüş olduğu kanıtları Aristoteles’ten öğreniyoruz. Bunların arasında
en çok bilineni, Akhilleus ile
kaplumbağa arasındaki yarış kanıtıdır. Bu yarışta, kendisinden biraz önce yola çıkan
kaplumbağaya Akhilleus hiçbir zaman yetişemeyecektir, çünkü başlangıçtaki
kaplumbağa ile kendi arasındaki mesafeyi koşmak için geçen zaman içinde
kaplumbağa, az da olsa, biraz ilerlemiş olacaktır. Akhilleus’un bir de bu
aralığı koşması gerekecektir, ama bu arada kaplumbağa, pek az da olsa, yine
biraz ilerlemişti; bu böylece sonsuzluğa kadar gider. Bu kanıtın özünü bir
başka kanıtta daha iyi görebiliyoruz: “ Bir koşu pistinin sonuna hiçbir zaman
ulaşamazsın”, çünkü pistin önce yarısını geride bırakmak zorundasın, bu da
böylece sonsuzluğa kadar gider. Sonlu bir zaman içinde sonsuz sayıdaki uzay
aralıkları nasıl geçilebilir?
Bir başka
kanıt: “ Uçan ok
durmaktadır”, çünkü bu ok her anda belli bir noktada bulunacaktır;
belli bir noktada bulunmak demek de durmak demektir; ama hareketin her bir
anında duruyorsa, ok , yolunun bütününde de durmaktadır. Şu son kanıt da
hareketin göreliğine - relatifliğine -dayanmaktadır: Belli bir noktalar
dizisi, biri durmakta olan, öteki de ters doğrultuda ilerleyen iki dizinin
yanından geçerse, aynı zaman içinde hem büyük, hem de küçük bir mesafeyi
geçmiş olacaktır, yani bu dizinin aynı zaman içinde çeşitli hızları
olacaktır, hareketini duran ya da ters doğrultuda ilerleyen dizi le ölçüştürdüğümüze
göre.
Zenon’un
bu keskin antinomia’ları, tabii, yalnız şunu göstermek için:
Varolanı bir çokluk ve hareket diye düşünürsek çelişmelere düşeriz, öyle ise
Var olan ancak “bir” ve hareketsiz olabilir.
|
Kaynak: Felsefe Tarihi
Prof. Macit Gökberk
Remzi Kitabevi
Prof. Macit Gökberk
Remzi Kitabevi
(…)
Zenon'un diyalektiği ne kadar güçlü olursa olsun Yunan düşüncesini
o kısır Parmenidesçi "Varlık vardır; varolmayan var
değildir" tekerlemesi içinde tutmak mümkün değildi. Nitekim de öyle olmuştur.
Çoğulcu materyalistler hem varlığı, hem oluşu kabul
etmek ve açıklamak ihtiyacını duymuşlar ve bunu mümkün kılacak bir bakış açısını
yaratmaya çalışmışlardır. Bununla birlikte Zenon'un çabalarının sonsuz, sürekli,
sayı, uzay, zaman ve hareket gibi temel kavramların felsefi analizine büyük
katkıda bulunmuş olduğunu unutmamamız gerekir. Onun felsefe tarihi içindeki önemi
de her şeyden çok bu kavramlar üzerine tuttuğu ışıktan ileri gelmektedir.
Ahmet Arslan- İlkçağ Felsefe Tarihi I
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder