Giovanni Gentile ( 1875- 1944)
"Faşizmin filozofu" olarak da nitelenmiştir. Gentile'nin "edimci
idealizm" kavramı Hegel'in etkisini yansıtır.
Çeşitli üniversitelerde görev yaptıktan sonra 1917'de
Roma Üniversitesi'nde felsefe tarihi profesörü oldu. Hegelci bir Marx incelemesi olan La filosofia di Marx'i (1899; Marx'in Felsefesi) yazarken Benedetto Croce'yle
tanıştı ve 1903-22 arasında onunla birlikte La Critica adlı dergiyi çıkardı. Gentile, Croce'nin felsefi görüşlerini de etkiledi. 1924'te
Gentile'nin faşizmi benimsemesi üzerine aralarında çözümsüz bir anlaşmazlık
doğana değin iki düşünür dost kaldı.
Ekim 1922'den Temmuz 1924'e değin faşist hükümette
eğitim bakanı olarak görev yapan Gentile bu
süre içinde geniş kapsamlı düzenlemelere girişti. 1925'te anayasa değişikliği
üzerinde çalışan iki komisyonun başkanlığını üstlenerek faşist korporatif
devletin temellerinin atılmasına yardımcı oldu. Kamu Eğitimi Yüksek Konseyi
başkanlığı (1926-28) ve Yüksek Faşist Konsey üyeliğinden (1925-29) sonra
siyasi nüfuzu giderek azaldı. Gentile'nin belki de en önemli ürünü, 1925'te
hazırlıklarına başladığı, ilk basımını 1936'da tamamladıktan sonra 1943'e değin
yayımını sürdürdüğü Enciclopedia Italiana di scienze, lettere ed artfydi (İtalyan Bilim, Edebiyat ve Sanat Ansiklopedisi). Benito Mussolini'nin
1943'te devrilmesinden sonra Gentile, Salò'da Almanların
kurduğu Faşist Sosyal Cumhuriyeti destekledi ve İtalyan Akademisi'nin başkanlığına
getirildi. Partizanlar tarafından öldürülmesine değin bu görevde kaldı.
Gentile'nin idealist felsefesi, bireysel zihinlerin
varlığını ve teori ile pratik, özne ile nesne, geçmiş ile bugün arasındaki
farklılığı yadsır. Gentile'ye göre bütün bu kategoriler yalnızca zihinsel
birer yapıdır. Zihin Mutlak'tır ve eğitim Mutlak'ın açınlama sürecidir.
Giordano Bruno, Tommaso
Campanella, Giambattista Vico ve Vincenzo Cuoco gibi İtalyan filozoflarının yapıtlarını yayına hazırlayan
Gentile'nin eğitim ve felsefe konularında da birçok yazısı vardır. Yapıtları
arasında Le origini della filosofia contemporanea in Italia (1917-23,4 cilt; İtalya'da Çağdaş Felsefenin Kökeni), La riforma dell'educazione (1920; Eğitim Reformu), La filosofia
dell'arte (1931; Sanat Felsefesi) ve La mia
religione (1943; Benim Dinim)
sayılabilir. "Edimci idealizm" görüşünü Teoria generale dello spirito come
atto puro (1916; Salt Edim
Olarak Zihin Kuramı) adlı çalışmasında ele almıştır.
A.B.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder