Aydınlanma Dönemi'nin hemen sonrasında düşünceleriyle modern Protestan tanrıbilimine yeni bir yön çizmesiyle tanınan Alman vaiz, tanrıbilimci ve filozof. XIX. yüzyılın Almanca konuşulan dünyasının adından en çok söz ettiren, John Calvin'den sonra bilinen cn büyük Protestan tanrıbilimcisi olarak görülen Schleiermacher, çoğu yerde Kant sonrası idealist felsefenin "eleştirel gerçekçilik" diye bilinen koluna dahil edilmektedir. Dinin sonuna gelindiği, "Tanrı'nın ölümü"nün sürekli dillendirildiği bir dönemde önü çok büyük ölçüde tıkanarak çökme noktasına gelen Protestan tanrıbilimine yeni bir çıkış yolu arayan Schleiermacher, tanrıbilimi felsefenin, tarihin, en önemlisi de önü alınmaz bir yükselişteki bilimin karşısında yeniden olanaklı kılmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla geride bıraktığı düşünsel kalıt, yalnızca felsefecileri değil kendisinden sonra gelen tanrıbilimcileri de derinden etkilemeyi günümüzde de sürdürmektedir.
(…)
Schleiermacher'in düşüncelerinin felsefeye en önemli katkılarından biri de kendisini "yorumbilgisi" alanında göstermektedir. Bu bağlamda Schleiermacher, çoğunlukla tanrıbilim, filoloji ve hukuk alanlarıyla sınırlı olarak düşünülegelen geleneksel yorumbilgisinin alanını genel anlama kuramına çekmesiyle çağdaş felsefede yorumbilgisinin yükselişinin önünü açmıştır.
Schleiermacher'in
yorumbilgisi anlayışının en çok dikkat çeken özelliği, yapılan konuşmaların
ya da yazılan metinlerin en iyi biçimde anlaşılmaları için dört aşamadan oluşan
bir yöntem öneriyor olmasıdır.
Yorumlama
|
|
Dilbilgisel yorumlama
|
Ortaya konan ifadeyi bir bütün olarak dil bağlamı içerisinde
incelemek
|
Ruhbilimsel yorumlama
|
Kişinin düşünceleri üretme bağlamına odaklanmaktan geçtiğini
|
Karşılaştırmalı yorumlama
|
Daha önce metinde ya da konuşmada anlaşılanların ışığı altında
karşılaşılan karanlık noktaların açıklığa kavuşturulması
|
Kutsal yorumlama
|
Doğrudan metnin anlamı ile bağlamını sezgisel
bakımdan aydınlat¬maktan oluşur ve bu anlamda bütünüyle metne yaklaşan yorumcunun
kendi özerk üretkenliği üstüne kuruludur.
|
Eldeki bütün metinlerin bu dört temel yorumlama aşaması doğrultusunda en iyi
bir biçimde kavranabileceğini öne süren Schleiermacher, yapılan yorumun sağlamlığını
güvence altına almak için her metin anlama çabasının en azından iki yorumlama
aşamasını etkin bir biçimde kullanması gerektiğini söyler. Schleiermacher bu
bağlamda kendi deneyimlerinden hareketle dilbilgisel yorumlamanın
karşılaştırmak yorumlama ile buna karşı ruhbilimsel yorumlamanın da kutsal
yorumlama ile birlikte kullanılmasında büyük yarar olduğunu belirtir. Bununla
birlikte, yorumlamacının bütün bir anlama süreci boyunca bu dört yorumlama
aşamasını da göz önünde bulundurmasının yetkin bir anlama için vazgeçilmez
olduğunun altını da koyuca çizer.
(…)
Felsefe Sözlüğü , Bilim ve
Sanat Yayınları Schleiermacher ve Romantik Yorumlama
Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder