Denis Diderot (1713-1784)
Bohem
Hayatından Vincenne Kulesine
Diderot tiyatrolara, eğlence yerlerine
gider, bir ara komedyen olmayı aklından geçirir, matematik dersleri vererek
hayatını güçlükle kazanır (1743’te çamaşırcı Antoinette Champion ile evlenmesi
babasıyla arasının açılmasına neden olur) ve ayrıca İngilizceden çeviriler
yapar. Özellikle Robert James’in Tıp Sözlüğü (1746-1748) üzerindeki çalışmaları
sayesinde zamanının tıp düşüncesiyle yakınlaştı. Shaftesbury’den serbest çeviri
yoluyla aktardığı «Başarı ve Erdem Üzerine Deneme»sinden (l’Essai
sur le mérite et la vertu) ve arkasından Filozofça Düşünceler’inden (Pensés
philosophiques) vahye dayalı dinleri, boş inançları ve yobazları açık bir
şekilde eleştirdi. Yaradancı (deist) bir eser olan Fiozofça Düşünceler’de
tutkuları savundu. 1748’de felsefi ve biraz açık saçık bir roman yazdı: «Patavatsız
Mücevherler» (Les Bijoux indiscrets). Bu romanda bir sultanın
gözdesi Eski Rejim toplumunun yolsuzluklarını ve önyargılarını kınar ve kısmen
Bacon’dan alınmış, tecrübeye ve kamu yararı kaygısına dayalı bir felsefeyi
savunur.
Görenlerin Yararına Körler Hakkında Mektup (1749),
Diderot’nun ilk büyük materyalist eseridir. Descartes’ın, insanın deneyimi olmasa
da yaradılıştan bazı düşünceleri olduğu yolundaki iddiasını eleştiren Diderot, İngiliz
filozofu Locke’un
«İnsanın
Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme» (An Essay Concerning Human
Understanding) adlı ünlü eserinde ileri sürdüğü ve Condillac’ın Fransızca’ya
aktardığı tezleri benimser. Onlara göre, bütün fikirlerimiz duyularımızdan
kaynaklanır: «Anlıkta hiçbir şey yoktur ki daha önce duyularda yer almamış
olsun». Körler Hakkında Mektup «Molyneux sorunu» diye bilinen güncel bir olayla
ilgilidir. Doğuştan kör bir adam olan Saunderson l728’de İngiliz cerrah
Cheselden tarafından ameliyat edilmiş ve şu sorun üzerinde bir tartışma açılmıştı:
doğuştan kör biri dokunarak bir küpü bir küreden ayırt edebileceğine göre,
görerek de ayırt edebilir miydi? Diderot’ya göre, doğuştan kör olan Saunderson,
Tanrıya karşı bir yalanlama ve doğadaki düzen ve mükemmeliyet kavramını
sorgulayan bir ucubeydi. Mektup hiç durmadan değişim ve dönüşümler geçiren
doğanın tarihi üzerinde derin düşüncelerle sona erer: böylece hareket maddenin
temel şartı olarak ortaya çıkar. Bu materyalist fikirlerin cüreti Diderot’nun
birkaç ay için Vincennes hapishanesine kapatılmasına yol açtı. Bu onun üzerinde
kalıcı bir etki bıraktı ve bundan böyle eserlerinin bir kısmını ya yayımlamaktan
vazgeçti (bazıları ölümünden ancak yarım yüzyıl sonra basılmıştır), ya da kurnazlıklara
başvurmak zorunda kaldı: Ansiklopedi’de yaptığı göndermelerle sadece okuyucuya
yardımcı olmakla kalmadı, sansürü de atlattı!
Ansiklopedi
Macerası
Birkaç yıldır, matematik bölümünü
hazırlayan d’Alembert’le birlikte Ansiklopedi veya Açıklamalı
Bilim, Sanat ve Meslekler Sözlüğü üzerinde çalışan Diderot kendini
muazzam bir toplu girişimin başında buldu. Ansiklopedi bir taraftan o zamana
kadar gerçekleşmiş bilgi birikiminin eleştirel bir bilançosunu yapar ve bu
bilgileri yararlı kılmak için harcanması gereken çabaları incelerken, bir
yandan da her türlü önyargılardan ve geleneklerden arındırılmış yepyeni bir
düşünme ve düşündürme yöntemi öneriyordu. Sözlük’te bilimlere ve «mekanik sanatlara»
büyük bir yer ayıran Diderot zanaatçılarla görüşerek mesleklerini onlardan
doğru olarak anlatmayı öğrenir ve makinelerle kullanım biçimlerini, resimler ve
şemalarla açıklayan levhalar yaptırır. Bu arada bütün fikirleri aklın eleştiri
süzgecinden geçirir. Diderot bu yolla filozofun kişiliğinde ete kemiğe bürünen
yeni bir insan ideali yaratır: «Her şeyde aklıyla hareket eden ve düşünme
yeteneğinin yanı sıra iyi bir ahlâka sahip olan, toplumsal ilişkilerinde
geçimli, namuslu bir insan».
Diderot’ nun diyaloglarında karşımıza çıkan
filozof site içinde yaşar, ilahi hukuk monarşisini reddeder ve her türlü
iktidarın sınırlarını çizer. Ansiklopedi’nin «Siyasi otorite» maddesinde
şunları yazar: «Hiçbir insan doğadan başkalarına
hükmetmek hakkını almamıştır. Özgürlük gökyüzünün bir lütfu, bir armağanıdır ve
aynı cinse mensup her ferdin aklı başında olduğu sürece bu hakkı kullanmaya
hakkı vardır». Siyasi, felsefi ve bilimsel düşünceler Ansiklopedi’de atbaşı
gider ve yetkililer tarafından şiddetle eleştirilir. O kadar ki, 1758 ile 1765
arasında Ansiklopedi’nin yayınına ara verilir. Ama Diderot yazmaya devam eder,
bu eseri Aydınlanma Çağı’nın nimetlerini halka iletmenin başlıca aracı olur. «Doğanın
Yorumlanması Üzerine Düşünceler» (1753) bilim ile siyaset ilişkilerini
ele alır ve deneysel yöntemin ilk örneklerinden birini oluşturur.
Axis-2000
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder