George
Berkeley
İngiliz felsefecisi (Kilkrin, 1687— Oxford, 1753). İDEALİST KURAM Varlığın maddesel olmadığını ileri süren öğretinin kurucusu olan Berkeley, genç yaşta yazdığı The Theory of Vision (Görüm Kuramı, 1709) adlı kitabında uzam kavramının oluşumunu açıklamaya çalıştı. Ertesi yıl, Treotise Concerning the Principles of Human Knowledge (İnsan Bilgisinin İlkeleri Üstüne İnceleme) adlı yapıtında, felsefesinin özünü geliştirdi. Eski soyutlama kuramlarına aşırı güvendiğini düşündüğü Locke’un deneyciliğini eleştirdi. Özellikle, kendi başına var olan ve algılarımızın gerçeğini temellendiren madde kavramını çürütmeye çalıştı.
Berkeley’in, açık seçik ve sağlam biçimde
ortaya koyduğu idealist kuram, şu ilkeye dayanır: “Nesnelerin özü, algılanmış olmalarından başka şey değildir”.
Berkeley’e göre nesneleri düşünceler olarak tanırız. Nesneler düşünceden
başka şey olamazlar, çünkü duyumlar, katışıksız düşüncelerdir. Nesneler
kendilerini yaratan Tanrı’da bile, birer düşüncedirler. Kendisiyle ilgili
edindiğimiz düşünceler dışında, madde diye bir şey yoktur. Genel bir düşünce
elde etmek için, özel düşünceleri birbiriyle karşılaştırız: Soyutlama. Yanlış
soyutlamalardan arındırılmış bilimin bütün değeri, duyumsal kesinliğe
dayanır. Duyumsal kesinliğe dayanarak Tanrı’nın varlığına ilişkin özgün bir
kanıt ileri süren Berkeley, bu konuda şunları yazmıştır:“Bence, duyumsal
şeylerin, bir anlayışgücünden başka bir yerde var olamayacakları apaçıktır.
Buradan, onların gerçek bir varlıkları olmadığı sonucuna değil, benim
düşünceme bağlı değillerse ve benim tarafımdan algılanmış olmak nitelliğinden
apayrı bir varlıkları varsa, onların, içinde var olmaları gereken bir manevi
varlık bulunması gerektiği sonucuna varıyorum. Demek ki, duyumsal dünyanın
var olduğu ne ölçüde kesinse. onları kapsayan ve destekleyen sonsuz ve her yerde
bulunan bir manevi varlığın var olduğu da o ölçüde kesindir”. Dolayısıyla Berkeley’e
göre dünya, Tanrı’nın, insanlarda uyandırdığı düşüncelerin tümünden başka şey
değildir. Ama Tanrı, insanlara. kendi düşüncesini ya da düşüncesinden
herhangi bir şeyi böylece iletiyorsa, bunun amacı, insanların gönlünü kendine
çekmektir. Öyleyse, dünya aslında Tanrı’nın insanlara yönelik dilidir. Tanrı
tarafından düşünülmüş sözdür.
BAŞLICA YAPITLARI
The Theory of Vision (Görüm Kuramı.1709);
Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge (İnsan Bilgisinin İlkeleri Üstüne İnceleme,
1710); Three Dialogues Between Hylas and Philonoüs (Hylas’ la Philonoüs Arasında ÜçKonuşma,
1713); Alciphron
(1732); Siris (1744); vb.
Gelişim Hachette
|
John Locke ve George Berkeley'in Kesin Bilgi Anlayışı
G.Berkeley'in İdealizm Temellendirmesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder