Rudolf Carnap (1891-1970) Mantık ve bilim
felsefesi alanlarına, özellikle de olasılık kuramına önemli katkılarda bulunmuş
Alman asıllı Amerikalı felsefeci. 1910-1914 yılları arasında Jena ve Freiburg
üniversitelerinde matematik, fizik ve felsefe eğitimi gördü. Jena'da Gotlob
Frege'nin derslerine katılan Camap, 1922' de uzam üzerine yazdığı Der
Raum: Ein Beitrag %ur Wissenschajtslehre (Uzam:
Bilim Kuramına Katkı) başlığını taşıyan doktora tezini verdi. 1926'da Viyana Çevresi'nin
kurucusu Moritz Schlick, Carnap'ı Viyana'ya davet etti. Böylelikle mantıkçı
olguculuk ya da yeni olguculuk adı verilen akım içindeki yerini aldı.
Berlin'den Hans Reichenbach ile birlikte yeni "bilimsel
felsefe"nin resmi yayın organı sayılan Erkenntnis (1930-1940)
dergisini yayımladı.
Uluslararası üne kavuştuğu Der
logische Aufbau der Welt (Dünyanın Mantıksal Yapısı, 1928) adlı çalışmasında Carnap
bir tanımlar dizgesi kurmaya girişmiştir. Bu yapıtında son derecede biçimci
bir yaklaşım içindeki Carnap, dünyanın mantıksal yapısının oluşumunu
açıklamak için, belli bir deneyimin geçtiği zaman parçacıklarına dağılmış
tanımlanamayan benzerlikler olduğunu varsayar. Bu noktadan hareket eden
düşünür tüm diğer kavramları ve nesneleri bir bilim dizgesi üzerine
kuracaktır. Benzerliğin anahtar kavram olduğu dizgede, deneyimlerin
birbirleriyle kuracağı ilişki "anımsanmışlık" niteliğiyle sağlanır.
Mach ve Russell' in açık
etkisi altındaki Carnap'ın bu yapıtında ulaşmaya çalıştığı hedef oldukça
bulanık kalmaktadır.
Carnap'ın 1930'lardaki en
etkileyici uğraşı, matematiğin temellerini ve mantığın neliğini tartışmak
için oldukça uygun bir araç olan üstdil konusundaki çalışmanındır. Gözlemin
niteliği ve bilimsel kuramların yorumlanışı konularında etkili olan yeni bir
pragmacı ve uylaşıma bir bilgikuramı ortaya koyar. Söz konusu çalışmaların
ardında yatan itici güç, mantıkçılar, biçimciler ve sezgicilerin matematiğin
temellerine ilişkin; klasikçiler ile sezgicilerin de manüğın neliği üzerine
yürüttükleri tarüşmalardır. Mantıksal biçim hakkında konuşulamayacağını, yalnızca
gösterilebileceğini savunuyor görünen Wittgenstein'in
aksine
Carnap, mantığın yapısının ya da biçiminin ifade edilebileceği bir yol
bulmaya uğraşır.
Tek bir doğru mantık olmadığına inanan
Carnap'a göre çeşitli alternatifler her zaman tanımlanabilir ve bunlardan
biri diğerinden daha doğru olduğu için değil, daha kullanışlı, daha basit,
daha güçlü olduğu için tercih edilir. (…)
Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat
yayınları
|
Akımlar
- Felsefi "izm"ler
- Sofizm
- Stoacılık
- Kuşkuculuk
- İdealizm
- Yeni Platonculuk
- İnsancılık (Hümanizm)
- Usçuluk
- Deneycilik
- Eleştiricilik (Kritisizm)
- Materyalizm
- Liberalizm
- Hiççilik (Nihilizm)
- Sosyalizm
- Marksizm
- Olguculuk (Pozitivizm)
- Postpozitivizm
- Pragmatizm
- Fenomenoloji (Görüngübilim)
- Yeni Kantçılık
- Mantıkçı Pozitivizm
- Yeni Hegelcilik
- Yapısalcılık
- Çözümleyici Felsefe
- Varoluşçuluk
- Yorumbilgisi (Hermeneutik)
- Frankfurt Okulu
- Feminizm
- Postyapısalcılık
R.Carnap
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder