Bloch,
Ernst
(d. 8 Temmuz 1885, Ludwigshafen; ü. 3 Ağustos 1977, Stuttgart)
Bloch da arkadaşları Lukács ve Benjamin gibi I. Dünya Savaşı’nın neden olduğu dehşetten
etkilenerek Marksizme yöneldi. Bloch, Marksizmi uluslararası savaşa karşı bir
savunma (aracı) olarak görüyordu. Zira, Bloch, uluslararası savaşın bütün
insanlığı girdabına alacağını düşünüyordu. Nazi iktidarı döneminde, Bloch,
ABD’de siyasal mülteci olarak bulundu. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra, yeni
kurulan Doğu Alman Cumhuriyeti’nde bir dayanak bulmaya çalıştı.
Gelgelelim, ortodoks olmayan
Marksizminden dolayı bu ülkede kendisine sempati duyanların sayısı fazla
olmadı. Bunun üzerine Doğu Almanya’dan ayrılarak, yaşamının geri kalan kısmını
Tübingen’de geçirmeye karar verdi. Doğu Almanya’dan ayrılışından sonra,
Marksizmin çok ötesinde etkinliği olan bir kişi haline geldi.
Bloch’un denemeci (essayistic) olan ve
sistematik olmayan Marksizmi çözümleyici olmaktan çok (en iyi durumda)
uyandırıcı öğüt (homiletic) niteliğindedir. Bloch’un Marksizminin özünde, insanın
bu dünyada ve çağımızda bütün günahlarından daima arınabileceğini savunan
Yahudi öğretisi ve laikleştirilmiş bir Mesihçilik yer alır. Bloch’a göre,
“günahlarından arınmış” bir dünya, bu dünyadan, temelleri bakımından,
kaçınılmaz olarak çok farklı bir dünya olacaktı. Bu yüzden bir “ütopya” idi.
Ancak, Hıristiyanlığın öldükten sonra yeniden dirilme eskatalogyasına bağlanmaksızın
da böyle bir dünya olanaklıdır. Bu konu, ilk kez Spirit of Utopia’da (1918)
ortaya kondu. The Principle of Hope’ta (1959) ise ayrıntılı biçimde
açıklandı. Bloch, bu eserinde, Aristoteles’in felsefesindeki kuvvet (madde)
ve eylem (zihin) ikiliğini, tamamen aklın aydınlattığı bir dünyada, kuvvetin
zaman içinde gerçekleşmesi açısından yeniden incelemiştir. Skolastik
öğretinin, evrenin ilk nedeninin iptidai (primordial) madde olduğu yolundaki
ilkesi, bu şekilde, bizim tarihimizde, ulaşılması olanaksız bir cennet
bakımından, düşey olmaktan çok yatay olarak yorumlanmıştır. Marksizmin
kendisi de bu sürecin tarih içinde “biçimlenmesi”dir. Bloch, örneğin, Thomas
Münzer hakkındaki eserinde, 16. yüzyılın Anabaptist devrimini, günümüzde
ancak Bolşevik devrimiyle tamamen gerçekleştirilmiş olanın bir önbiçimi
olarak anlar. Bloch’a göre, tarih, bir bakıma Walter Benjamin’in 1940’ta
kaleme aldığı “Tezler”inde de açıklandığı gibi, günümüzdeki mücadeleleri
ateşleyen “sürekli kanıtlanan” “(das stetig Gemeinte) bir tarihtir.
Marksist Düşünce Sözlüğü
|
Akımlar
- Felsefi "izm"ler
- Sofizm
- Stoacılık
- Kuşkuculuk
- İdealizm
- Yeni Platonculuk
- İnsancılık (Hümanizm)
- Usçuluk
- Deneycilik
- Eleştiricilik (Kritisizm)
- Materyalizm
- Liberalizm
- Hiççilik (Nihilizm)
- Sosyalizm
- Marksizm
- Olguculuk (Pozitivizm)
- Postpozitivizm
- Pragmatizm
- Fenomenoloji (Görüngübilim)
- Yeni Kantçılık
- Mantıkçı Pozitivizm
- Yeni Hegelcilik
- Yapısalcılık
- Çözümleyici Felsefe
- Varoluşçuluk
- Yorumbilgisi (Hermeneutik)
- Frankfurt Okulu
- Feminizm
- Postyapısalcılık
E.Bloch
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder