Judith Butler (1956– )
Amerikalı filozof ve toplumsal cinsiyet kuramcısı.
Post-yapısalcılık, feminist felsefe ve queer teori alanlarındaki çalışmalarıyla
21. yüzyıl felsefesinin en etkili düşünürlerinden biri olarak kabul edilir.
Temel Felsefi Konumlar
- Toplumsal
Cinsiyetin (Gender) Performansifliği: Butler'ın en temel ve en çok
tartışılan fikri, toplumsal cinsiyetin doğuştan gelen bir özellik değil,
tekrarlanan eylemler ve pratikler yoluyla inşa edilen bir
"performans" olduğudur. Kişinin toplumsal cinsiyetini
"ifade etmesi" değil, tam tersine, bu tekrarlanan eylemler
aracılığıyla o toplumsal cinsiyetin var olduğunu ileri sürer.
- Toplumsal
Cinsiyet ve Cinsiyet (Sex) Ayrımı: Butler, toplumsal cinsiyetin
(gender) biyolojik cinsiyetten (sex) bağımsız olarak, sosyal ve kültürel
normlar tarafından üretildiğini savunur. Biyolojik cinsiyetin bile
toplumsal bir kurgu olduğunu, dilin ve söylemin etkisiyle anlam
kazandığını öne sürer.
- Normalizasyon
ve Heteronormativite: Toplumsal normların, özellikle heteronormativitenin
(karşıt cinsiyetli ilişkilerin tek normal kabul edilmesi), bireylerin
nasıl davranması, neye benzemesi ve ne hissetmesi gerektiğini
belirlediğini gösterir. Bu normların dışında kalan kimliklerin
"anormal" olarak damgalanmasına yol açtığını vurgular.
21. Yüzyıl Felsefesine Katkıları
Butler'ın çalışmaları, kimlik, cinsellik ve iktidar
ilişkileri üzerine yeni düşünme biçimlerinin kapısını açmıştır. Queer teori
ve trans-feminist felsefenin gelişimine temel oluşturan bu fikirler,
sadece akademi dünyasını değil, aynı zamanda LGBT+ hak hareketlerini ve
toplumsal kimlik politikaları tartışmalarını da derinden etkilemiştir.
Başlıca Eserleri
- Cinsiyet
Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Gender Trouble:
Feminism and the Subversion of Identity, 1990): Butler'ın en ünlü ve
en etkili eseridir. Bu kitapta, toplumsal cinsiyetin performansif yapısını
ve bu yapının nasıl altüst edilebileceğini tartışır.
- Bedenlerin
Önemi: Cinsiyetin Söylemsel Sınırları Üzerine (Bodies That
Matter: On the Discursive Limits of "Sex", 1993): Bu eserde,
"cinsiyet" kavramının bile dilsel ve kültürel bir yapı olduğunu
savunarak, "doğal" bedenin nasıl kültürel olarak şekillendiğini
inceler.
Dönem | Temel Eserler (Türkçe) | Merkez Kavramlar | Odak Noktası | Eleştiriler |
---|---|---|---|---|
Erken Dönem (1990’lar – 2000’ler başı) | Cinsiyet Belası (1990, trc. 2014), Bela Bedenler (1993, trc. 2011), Çatışan Feminizmler (2000, trc. 2008) | Toplumsal cinsiyetin performatifliği, söylem, özne, kimlik | Feminist teori, queer teori, kimlik siyaseti eleştirisi; cinsiyetin doğallaştırılmasına karşı çıkış | Fazla dilsel/söylemsel olduğu, maddi koşulları ihmal ettiği; kimlik siyasetini zayıflattığı |
Yeni Dönem (2020’ler) | Şiddetsizliğin Gücü (2020, trc. 2022), Ne Menem Bir Dünya Bu? (2022, trc. 2024), Kim Korkar Toplumsal Cinsiyetten? (2024, trc. 2025) | Kırılganlık, karşılıklı bağımlılık, şiddetsizlik, toplumsal cinsiyet karşıtı siyaset | Küresel krizler (pandemi, otoriterlik, toplumsal cinsiyet karşıtı hareketler), etik ve siyaset | Fazla normatif/ütopyacı bulunduğu; somut politik stratejilerde belirsizlik |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder