Fransız Marksist düşünür Étienne Balibar, çağdaş siyaset felsefesinin ve Marksizmin önemli figürlerinden biridir. Kariyeri, Louis Althusser ile başlayan işbirliği ve ardından gelişen özgün siyasal kuram çalışmalarıyla şekillenmiştir.
Biyografi
- Doğum
Yılı: 1942.
- Eğitimi
ve Kariyeri: Felsefe alanındaki kariyerine, ünlü yapısalcı Marksist
filozof Louis Althusser'in öğrencisi olarak başladı. Althusser ile
birlikte, Marksizm'in yeniden okunmasında kilit bir rol oynayan Kapital'i
Okumak (Lire le Capital) adlı ortak eseri yayımladı.
- Akademik
Çalışmaları: Paris X-Nanterre Üniversitesi'nde ve Kaliforniya
Üniversitesi'nde felsefe ve siyaset kuramı dersleri verdi.
- Siyasi
Tutumu: Balibar, özellikle göçmen sorunlarına ilişkin eyleme
yönelik duruşuyla tanınır ve Fransız solu ile entelijansiyasında kritik
bir konuma sahiptir. Ayrıca, Türkiye'deki "Barış İçin
Akademisyenler" inisiyatifinin bildirisine imza atan akademisyenler
arasındadır.
Başlıca Yapıtları (Türkçe'de Yayımlananlar)
Balibar'ın en bilinen ve Türkçe'ye çevrilen eserlerinden
bazıları şunlardır:
- Kapital'i
Okumak (Louis Althusser ve diğerleriyle birlikte): Marks'ın Kapital'inin
yapısalcı bir okumasını sunar ve Marksist düşüncenin anlaşılışını kökten
etkilemiştir.
- Irk,
Ulus, Sınıf (Immanuel Wallerstein ile birlikte): Irkçılık,
milliyetçilik ve sınıf kavramlarının kesişimlerini inceleyen temel
eserlerinden biridir.
- Marx'ın
Felsefesi
- EşitlikÖzgürlük
(Equaliberty)
- Dersimiz
Yurttaşlık
- Spinoza
ve Siyaset
Temel Düşünceleri
Balibar'ın düşüncesi, Marksizm'in geleneksel sınırlarını
aşan ve özellikle siyaset, yurttaşlık, şiddet ve insan hakları gibi kavramlara
odaklanan bir Marksist akımı temsil eder.
EşitlikÖzgürlük (Égaliberté) Kavramı
Bu terim, Balibar'ın siyaset felsefesinin çekirdeğini
oluşturur.
- Tanım:
Eşitlik (Égalité) ve Özgürlük (Liberté)
kavramlarının birbirine ayrılamaz ve diyalektik bir şekilde bağlı olduğunu
savunur. Bu, 1789 İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirisi'ndeki "insanlar
haklar ve özgürlükler bakımından eşit doğar ve öyle yaşarlar"
ifadesine dayanır.
- Siyasi
Çıkarım: Eşitliğin özgürlük olmadan, özgürlüğün ise eşitlik olmadan
tam olarak gerçekleşemeyeceği aporetik (çözümsüz gibi görünen) bir durumu
ifade eder. Bu, temel hakların her zaman siyasi olduğunu ve "insan
hakları" ile "yurttaş hakları"nın geleneksel ayrımının
sorgulanmasını gerektirir.
Irk, Ulus ve Sınıf Analizi
- Irkçılık:
Irkçılığı sadece bireysel bir önyargı olarak değil, aynı zamanda toplumun
yapısında kök salmış bir sistem olarak inceler. Irkçılığın ortadan
kaldırılmasının, yalnızca kurbanların başkaldırısını değil, aynı zamanda
ırkçı cemaatin iç çözülüşünü de gerektirdiğini belirtir.
- Milliyetçilik
ve Yurttaşlık: Ulus ve milliyetçilik kavramlarını eleştirir,
milliyetçiliğin kurtuluşu amaçlayan bir hareketten tahakkümü amaçlayan bir
ideolojiye dönüşebileceğine dikkat çeker. Yurttaşlık kavramını dar hukuki
sınırların ötesine taşıyarak evrensel insan hakları ile
ilişkilendirir.
Şiddet ve Demokrasi
Balibar, günümüzde küresel ölçekte artan şiddet
biçimleri karşısında demokrasi ve özgürlük koşullarının yeniden
düşünülmesi gerektiğini savunur. Demokrasinin ve medeniyetin sürdürülebilirliği
için toplumsal sorumluluk ve siyasi risk almanın önemini vurgular.
Post-Marksist Olarak Nitelendirilmesinin Nedenleri
- Geleneksel
Marksist Dogmalardan Uzaklaşma: Balibar, Louis Althusser'in öğrencisi
olarak kariyerine başlasa ve Marksist geleneğe sıkı sıkıya bağlı kalsa da,
ilerleyen çalışmalarında klasik Marksizm'in bazı merkezi tezlerini
(özellikle ekonomik determinizm, sınıfın tek birleştirici faktör
olduğu görüşü ve devlete karşı geleneksel tutumları) aşan ve eleştiren bir
yol izlemiştir.
- Kimlik
ve Farklılık Odaklanması: Eserlerinde (özellikle Irk, Ulus, Sınıf
gibi), Marksist literatürde genellikle ikincil bir rol verilen ırkçılık,
milliyetçilik ve yurttaşlık gibi kimlik ve farklılık eksenli konuları
merkeze almıştır. Bu, sınıf mücadelesini tek temel çelişki olarak görmeyen
post-Marksist yaklaşımın tipik bir özelliğidir.
- EşitlikÖzgürlük
Kavramı: Balibar'ın temel kavramı olan EşitlikÖzgürlük (Égaliberté),
siyasal felsefeye odaklanır ve hukuk, haklar ve demokrasi gibi
liberal geleneğin kavramlarını Marksist bir eleştiriyle birleştirerek
yeniden tanımlar. Bu, Marksizm'in "burjuva" olarak reddettiği
siyasal ve hukuki haklar alanına post-Marksist bir dönüşü ifade eder.
- Hukuk
ve Siyaset Felsefesine Geçiş: Geleneksel Marksizm'in
"altyapı/üstyapı" ayrımında "üstyapı" olarak görülen
hukuk ve siyaset felsefesini, toplumsal mücadelenin ve dönüşümün merkezi
bir alanı olarak ele alır.
Önemli Not: Marksizm'le Bağını Tamamen Koparmamıştır
Balibar, Ernesto Laclau ve Chantal Mouffe gibi Marksizm'in temelini oluşturan sınıf ve üretim ilişkileri kavramlarını tamamen terk eden radikal post-Marksistlerden farklıdır. O, Marks'ın düşüncesindeki eleştirel ruhu ve potansiyeli korumaya çalışır. Bu nedenle, bazı akademisyenler onu "post-Marksist" yerine, "yenilenmiş Marksist" veya "Althusserci Gelenekten Gelen Marksist" olarak da adlandırabilirler. Ancak genel eğilim, onun Marksist çerçeveyi dönüştürme çabasından dolayı onu post-Marksist bir yörüngeye yerleştirmektir.
21. Yüzyılda Balibar’ın Düşüncesi
1. Equaliberty (Égaliberté)
- Balibar’ın
en özgün kavramı: eşitlik (égalité) ve özgürlüğün (liberté)
birbirinden ayrılamazlığı.
- yüzyılda
demokrasi tartışmalarında, liberalizmin özgürlük vurgusu ile sosyalizmin
eşitlik vurgusunu birleştiren bir “çifte ilke” önerir.
- Bu
kavram, hem Marx’ın özgürleşme düşüncesine hem de çağdaş insan hakları
tartışmalarına köprü kurar.
2. Avrupa, Yurttaşlık ve Sınırlar
- Nous,
citoyens d’Europe? (2001) ve Europe, Constitution, Frontière
(2005) kitaplarında Avrupa Birliği’nin krizini tartışır.
- Ulus-devlet
yurttaşlığının ötesinde, çok katmanlı ve çok kültürlü bir “Avrupa
yurttaşlığı” fikrini savunur.
- yüzyılda
göç, mültecilik ve sınır politikaları bağlamında Balibar’ın bu
tartışmaları çok güncel.
3. Irk, Ulus, Sınıf
- Wallerstein
ile birlikte yazdığı Race, Nation, Class (1988) 21. yüzyılda da
etkili olmaya devam ediyor.
- Irkçılık
ve milliyetçiliği, kapitalizmin yapısal krizleriyle bağlantılı olarak ele
alıyor.
- Günümüzde
yükselen sağ-popülizm ve göçmen karşıtlığına karşı hâlâ referans noktası.
4. Küreselleşme ve Şiddet
- yüzyılda
küresel kapitalizmin krizlerini, savaşları ve yeni şiddet biçimlerini
analiz ediyor.
- “Kitleler”
ve “sınırlar” kavramlarını, Marx’ın sınıf analizini genişletecek şekilde
yeniden yorumluyor.
5. Kritik ve Kriz
- Balibar,
“21. yüzyılda eleştiri” üzerine yazılarında (ör. Critique in the 21st
Century) felsefenin görevinin, krizleri yalnızca teşhis etmek değil,
aynı zamanda yeni eleştiri biçimleri üretmek olduğunu savunuyor.
I. Tek Yazarlı Kitaplar ve Deneme Koleksiyonları
Yıl |
Orijinal Başlık (Fransızca) |
Çeviri Başlık (İngilizce/Türkçe) |
Notlar |
1974 |
Cinq Études du Matérialisme Historique |
Five Studies in Historical Materialism |
Tarihsel Materyalizm üzerine erken dönem çalışmaları. |
1976 |
Sur La Dictature du Prolétariat |
On the Dictatorship of the Proletariat |
Proletarya diktatörlüğü kavramının eleştirel analizi. |
1985 |
Spinoza et la politique |
Spinoza and Politics (Spinoza ve Siyaset) |
Spinoza'nın siyaset felsefesi üzerine temel eser. |
1991 |
Écrits pour Althusser |
Écrits pour Althusser (Althusser İçin Yazılar) |
Althusser'in düşüncesi ve mirası üzerine denemeler. |
1992 |
Les Frontières De La Démocratie |
The Borders of Democracy |
Demokrasinin sınırları ve yurttaşlık üzerine. |
1993 |
La philosophie de Marx |
The Philosophy of Marx (Marx'ın Felsefesi) |
Marx'ın felsefi katkılarının sistemli bir incelemesi. |
1994 |
Masses, classes, idées: Studies in Politics and
Philosophy |
Masses, Classes, Ideas: Studies in Politics and
Philosophy |
İngilizce yayımlanan, siyaset ve felsefe denemelerinin bir
derlemesi. |
1997 |
La crainte des masses: politique et philosophie avant
et après Marx |
Fear of the Masses: Politics and Philosophy Before and
After Marx |
Kitle korkusu, politika ve felsefe üzerine derinlemesine
analiz. |
1998 |
Droit de cité: Culture et politique en démocratie |
Right of Citizenship: Culture and Politics in Democracy
(Yurttaşlık) |
Kültür, siyaset ve yurttaşlık hakları üzerine denemeler. |
2001 |
Nous, citoyens d'Europe? Les frontières, l'État, le
peuple |
We, the People of Europe? Reflections on Transnational
Citizenship (Biz, Avrupa Halkı?) |
Ulusötesi yurttaşlık ve Avrupa Birliği üzerine. |
2003 |
L'Europe, l'Amérique, la Guerre: Réflexions sur la
médiation européenne |
Europe, America, War: Reflections on European Mediation |
Avrupa'nın küresel arabuluculuk rolü ve savaş üzerine. |
2010 |
La proposition de l'égaliberté : essais politique,
1989–2009 |
Equaliberty: Political Essays, 1989-2009 (Eşitliközgürlük) |
Temel kavramı olan égaliberté üzerine denemelerin
derlenmiş hali. |
2010 |
Violence et Civilité: Wellek Library Lectures et autres
essais de philosophie politique |
Violence and Civility: Wellek Library Lectures and
Other Essays in Political Philosophy (Şiddet ve Medenilik) |
Şiddet, uygarlık ve siyaset felsefesi üzerine. |
2012 |
Saeculum : Culture, religion, idéologie |
Saeculum: Culture, Religion, Ideology |
Kültür, din ve ideoloji kavramlarının tarihsel ve felsefi
incelemesi. |
2016 |
Des Universels: Essais et conférences |
On Universals: Essays and Lectures |
Evrensellik kavramı üzerine deneme ve konferanslar. |
II. Ortak Çalışmalar
Yıl |
Orijinal Başlık (Fransızca) |
İşbirlikçiler |
İngilizce/Türkçe Çeviri Başlık |
Notlar |
1965 |
Lire le Capital |
Louis Althusser, Pierre Macherey, Jacques Rancière, Roger
Establet |
Reading Capital (Kapital'i Okumak) |
Marksist teorinin yapısalcı bir okumasıdır ve Balibar'ın
erken dönemdeki en etkili eseridir. |
1988 |
Race, Nation, Classe: Les Identités Ambigües |
Immanuel Wallerstein |
Race, Nation, Class: Ambiguous Identities (Irk,
Ulus, Sınıf) |
Irkçılık ve milliyetçilik üzerine en önemli çağdaş
çalışmalardan biri. |
III. Önemli Kitap Bölümleri ve Makaleler (Örnekler)
- Balibar,
Étienne. (1991). "From Class Struggle to Struggle without
Classes?". Graduate Faculty Philosophy Journal, 14(1),
7-21.
- Balibar,
Étienne. (2003). "The Subject" (R. K. Végső, Çev.). Umbr(a):
Ignorance of the Law, 1, 9–22.
- Balibar,
Étienne. (2009). "Reflections on Gewalt". Historical
Materialism, 17(1), 99-125. (Almanca: "Şiddet"
anlamına gelen Gewalt kavramının siyasi ve hukuki analizi.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder