21.yüzyılda çokkültürlülük (multiculturalism) ve kimlik politikaları (identity politics), küreselleşme, göç, iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve postmodern düşüncenin etkisiyle siyaset felsefesinin merkezinde yer aldı. Bu kavramlar, farklı kültürel, etnik, dini ve dilsel toplulukların eşit haklar ve tanınma taleplerini; devletlerin ise birlik, bütünlük ve toplumsal uyum arayışlarını aynı anda gündeme taşıyor.
1. Çokkültürlülük
- Tanım:
Farklı kültürel grupların kendi kimliklerini koruyarak, eşit yurttaşlık
temelinde bir arada yaşamasını savunan yaklaşım.
- Tarihsel
Arka Plan:
- 1960’lardan
itibaren Kanada, Avustralya gibi göçmen toplumlarında resmi politika
haline geldi.
- 1990’larda
Will Kymlicka gibi düşünürler, liberal demokrasi ile uyumlu
çokkültürlülük teorileri geliştirdi.
- Modeller:
- Liberal
çokkültürlülük (bireysel haklar + grup hakları)
- Komüniteryan
çokkültürlülük (topluluk değerlerinin korunması)
- Postkolonyal
çokkültürlülük (sömürgecilik sonrası eşitsizliklerin giderilmesi)
2. Kimlik Politikaları
- Tanım:
Toplumsal grupların (etnik, dini, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet vb.)
kendi kimliklerini tanıtma, koruma ve siyasal alanda temsil edilme
mücadelesi.
- Temel
Amaç:
- Tarihsel
olarak dışlanmış veya baskı görmüş grupların tanınma (recognition)
ve eşit katılım taleplerini görünür kılmak.
- Eleştiriler:
- Bazı
eleştirmenler, kimlik politikalarının toplumsal bütünlüğü
zayıflatabileceğini veya “biz–onlar” ayrımını derinleştirebileceğini
savunur.
- Diğerleri
ise, kimlik politikalarının demokratik çoğulculuğun vazgeçilmez
bir unsuru olduğunu ileri sürer.
3. 21. Yüzyılda Temel Tartışma Alanları
- Göç
ve entegrasyon politikaları
- Azınlık
hakları ve grup temsili
- Dini
özgürlükler ve laiklik
- Dil
hakları ve eğitim politikaları
- Toplumsal
cinsiyet ve LGBTQ+ hakları
- Postkolonyal
adalet ve yerli halkların hakları
📌 Çokkültürlülük ve
Kimlik Politikaları – Güncel Tartışmalar
1. Göç ve Entegrasyon Politikaları
- Liberal
model: Göçmenlerin bireysel haklarını güvence altına alırken, kültürel
kimliklerini korumalarına izin verir. Örnek: Kanada’nın resmi
çokkültürlülük politikası.
- Komüniteryan
model: Yerel toplulukların değerleriyle uyumlu entegrasyon süreçleri. Örnek:
Bazı Avrupa ülkelerinde kültürel uyum kursları.
- Postkolonyal
model: Göçmenlerin maruz kaldığı yapısal eşitsizlikleri ve tarihsel
sömürge bağlarını dikkate alır. Örnek: Fransa’da Kuzey Afrika
kökenli toplulukların temsil talepleri.
2. Azınlık Hakları ve Grup Temsili
- Liberal:
Anayasal güvence, kota sistemleri, azınlık dillerinde eğitim.
- Komüniteryan:
Toplulukların kendi yönetim organlarını kurma hakkı.
- Postkolonyal:
Yerli halkların toprak hakları ve kendi hukuk sistemlerini sürdürme hakkı.
3. Dini Özgürlükler ve Laiklik
- Liberal:
İnanç özgürlüğü ile devletin tarafsızlığı arasında denge.
- Komüniteryan:
Dini toplulukların kendi normlarını yaşatma hakkı.
- Postkolonyal:
Dini kimliklerin sömürge sonrası baskılardan arındırılması.
4. Toplumsal Cinsiyet ve LGBTQ+ Hakları
- Liberal:
Eşit haklar ve ayrımcılık yasağı.
- Komüniteryan:
Topluluk değerleri ile bireysel özgürlükler arasında gerilim.
- Postkolonyal:
Cinsiyet ve cinsel yönelim eşitsizliklerinin küresel güç ilişkileriyle
bağlantısı.
5. Yerli Halkların Hakları ve Postkolonyal Adalet
- Liberal:
Hukuki tanıma ve tazmin mekanizmaları.
- Komüniteryan:
Yerli toplulukların kendi kültürel ve siyasi özerklikleri.
- Postkolonyal:
Tarihsel adaletsizliklerin telafisi, toprak iadesi, kültürel canlandırma.
“Azınlık hakları, bireysel özerkliğe bir tehdit değil;
aksine, bireysel özerkliğin etkili bir şekilde uygulanması ve geliştirilmesi
için zaruri bir gereksinimdir.”
📚 Bağlam ve Açıklama
- Kymlicka,
birçok liberalin azınlık haklarını, liberalizmin ön koşulu olan bireysel
özerkliğe aykırı gördüğünü belirtir.
- Ona
göre bu yanlış bir varsayımdır; çünkü ulusal azınlıklar ve göçmen
topluluklar, kendi kültürel kimliklerini koruyabildiklerinde bireyler
gerçek anlamda özgür seçimler yapabilir.
- Kültürel
aidiyet, bireylerin anlamlı yaşam planları geliştirebilmesi için
gerekli bağlamı sağlar.
- Bu
nedenle, liberal demokrasilerde grup hakları (ör. dil hakları,
özyönetim, kültürel kurumlar) bireysel özgürlüklerin tamamlayıcısıdır.
Kaynakça
Kurnaz, S. Ç. (2021). Kimlik ve çokkültürlülük üzerine bir değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(50), 123–138.
Alğan Gürses, M. (2020). Charles Taylor’da çokkültürlülük ve kimlik kavramları (Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi). ADÜ Tez Arşivi. http://adudspace.adu.edu.tr:8080/jspui/bitstream/11607/4582/1/3314.pdf
Kılıç, P. (2019). Çokkültürcü yaklaşımlar üzerine karşılaştırmalı bir inceleme (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi). İstanbul Üniversitesi Tez Merkezi.
Kaya, A. (2005). Avrupa’da çokkültürlülük, göç ve kimlik. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Keyman, E. F. (2007). Türkiye’de kimlik siyaseti ve demokratikleşme. İstanbul: İletişim Yayınları.
Göle, N. (1997). Kamusal alanın sınırları: Modernlik, İslam ve Avrupa. İstanbul: Metis Yayınları.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder