21. Yüzyıl Epistemolojisinin Yeni Kavramları
“21. yüzyılda bilgi, yalnızca doğru inanç değil; adalet,
güç, ağ ve kırılganlıkla iç içe bir olgudur.”
- Epistemic
Injustice (Epistemik Adaletsizlik) – Miranda Fricker Bilgi
üretiminde bireylerin cinsiyet, ırk veya sınıf nedeniyle dışlanması ya da
tanıklıklarının değersizleştirilmesi.
- Hermeneutical
Injustice (Yorumlayıcı Adaletsizlik) – Fricker Bir toplumsal
grubun deneyimlerini ifade edecek kavram setinden yoksun bırakılması.
- Epistemic
Virtues & Vices (Epistemik Erdemler ve Kusurlar) – Ernest Sosa,
Linda Zagzebski, Quassim Cassam Bilgiye ulaşmayı kolaylaştıran veya
engelleyen karakter özellikleri.
- Epistemic
Agency (Epistemik Öznellik/Failiyet) – José Medina ve çağdaş sosyal
epistemologlar Bilgi üretiminde öznenin aktif rolü, özellikle
marjinalleştirilmiş grupların bilgi üretimindeki öznelliği.
- Epistemic
Oppression (Epistemik Baskı) – Kristie Dotson Bazı grupların
bilgi üretim süreçlerinden sistematik olarak dışlanması.
- Epistemic
Exploitation (Epistemik Sömürü) – Nora Berenstain Marjinal
grupların sürekli olarak kendi deneyimlerini açıklamaya zorlanması, bilgi
yükünün eşitsiz dağılımı.
- Epistemic
Dependence (Epistemik Bağımlılık) – Alvin Goldman sonrası sosyal
epistemoloji Bilginin bireysel değil, uzmanlara ve kurumlara bağımlı
olarak edinilmesi.
- Epistemic
Bubbles & Echo Chambers (Epistemik Balonlar ve Yankı Odaları) – C.
Thi Nguyen Dijital çağda bilgi akışının filtrelenmesiyle oluşan kapalı
epistemik ortamlar.
- Infoglut
/ Information Overload (Bilgi Aşırılığı) – Luciano Floridi ve
dijital epistemoloji Dijital çağda bilginin bolluğunun epistemik
değerini zayıflatması.
- Epistemic
Resilience (Epistemik Dayanıklılık) – Çağdaş feminist ve sosyal
epistemoloji literatürü Bilgi topluluklarının krizlere,
dezenformasyona ve baskıya karşı direnç geliştirme kapasitesi.
Meta-Not
Bu kavramlar, 21. yüzyıl epistemolojisinin yeni sözlüğünü
oluşturuyor.
- Fricker,
Medina, Dotson, Berenstain → epistemolojiye adalet, baskı, sömürü gibi
toplumsal-politik kavramları soktular.
- Nguyen,
Floridi → dijital çağın epistemik sorunlarını kavramsallaştırdılar.
- Sosa,
Zagzebski, Cassam → klasik erdem epistemolojisini genişleterek
“erdem/kusur” dilini kurdular.
Not
Burada “doğruluk” artık tek başına bir mihenk taşı değil; adalet, bağlam, dijitalleşme, güç ve ekoloji ile birlikte yeniden konumlanıyor.
- 20.
yy: Doğruluk, bilgi tanımının merkezinde.
- 21.
yy: Doğruluk, hâlâ vazgeçilmez ama artık adalet, bağlam,
dijitalleşme ve ekoloji ile birlikte düşünülüyor.
Not: Bu sözlük sizlerin katkısı ile genişletilebilir.



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder