Yeni Kantçılık
Neden Kant’a Dönüş?
Kant’ın Rönesans’tan sonraki Avrupa felsefesinin hemen tüm
çizgilerini kendi felsefesinde toplamış ve bunları kendi felsefesinin potasında
birleştirmeye çalışmış bir filozof olduğu bilinir. Öyle ki, onun felsefesi,
kendisinden sonraki tüm felsefeleri, bunlardan bazıları Kant’a karşı çıkmış
olsa da, beslemiştir ve beslemeye devam etmektedir. Öyle ki, şu sözler, başka
hiçbir filozof için söylenmemiştir: “Kant’a karşı çıkmak için bile önce Kantçı
olmayı bilmek gerekir.”3
Yeni Kantçılık, ondokuzuncu yüzyılın ortalarında zurück zu Kant!
(Kant’a dönelim!) sloganıyla ortaya çıkmış filozofların başlattığı ve son
temsilcileri halen yaşayan, bu demektir ki, felsefe tarihinin tanıdığı en uzun
ömürlü felsefe okulu, daha doğrusu aynı ad altında anılan bir felsefe okulları
topluluğu olmuştur.
Yeni Kantçılığın ortaya çıktığı dönemde Alman felsefesinde belli
başlı felsefeler, felsefe akımları şunlardır:
1. Alman İdealizmi (Fichte, Schelling, Hegel vd),
2. Pozitivizm (Comte, Häckel, sosyal Darwinizm),
3. Marksizm (Marx,
Engels),
4. Hermeneutik (Schleiermacher, Dilthey).
Yeni Kantçılığın doğuşunda 1850’li yıllarda Eduard v. Hartmann
ile H. v. Helmholtz’un Kant’a yönelik çalışmalarının etkili olduğu görülür.
1865’de Otto Liebmann, Kant und die Epigonen (Kant ve Taklitleri) adlı
kitabında, zurück zu Kant! (Kant’a dönelim!) çağrısını yapmıştır.4 1866’da
Friedrich Albert Lange, Geschichte des Materialismus und Kritik seiner
Bedeutung in der Gegenwart (Materyalizmin Tarihi ve Günümüzdeki Anlamının
Eleştirisi) adlı iki ciltlik yapıtında Kant’ın bilgi öğretisi ışığında bir
materyalizm tarihi ve eleştirisi ortaya koymuştur.5 Bu yapıtlar, Yeni
Kantçılığın ilk ürünleri sayılır. Yeni Kantçılık 1850’lerden günümüze yüz elli
yıllık bir geçmişe sahip olmakla birlikte, en etkili olduğu dönem, 1870-1940
arasındaki yetmiş yıllık dönem olmuştur.
Ondokuzuncu Yüzyıl Felsefesi İçinde
Yeni Kantçılığın Ortaya Çıkış Nedenleri
ı- Dönemin bazı filozofları o sıralarda büyük bir gelişme gösteren
doğa bilimlerinin kendilerini felsefeden bağımsızlaştırma çabalarına ve kendisi
de bir felsefe olmasına rağmen bu çabalara yataklık eden pozitivist felsefeye
ve pozitivist bilim anlayışına karşı bir tepki duyuyorlar. Bu tepki yalnızca
doğa bilimlerinin idolleştirilmesine yönelik bir tepki de değil. Özellikle
pozitivist biyolojiye, Häckel’in ırkçılığa pek elverişli sosyal Darwinizmine de
liberal/hümanist ve kısmen sosyalist bir tepki de burada belirleyici oluyor.6
ıı- Bu filozoflar Marxçı materyalizme karşı Kant’ın idealist
bilgi öğretisinden hareketle bir eleştiri geliştiriyorlar. Ayrıca Marx’ın sınıf
temeline dayalı sosyalist öğretisine karşı, ahlakçı bir sosyalist öğreti
geliştirmek çabasındalar (bu nedenle Marxistler tarafından Yeni Kantçılık daha
sonraları bir “burjuva öğretisi” olarak nitelendirilecek, Yeni Kantçı sosyalizm
“revizyonist sosyalizm” adı altında kötülenecektir).
ııı- Aynı filozoflar Alman İdealizmine, özellikle Hegel’in
spekülatif tarih felsefesine de tepkililer. Onlar, Hegel’in, iddia edilenin
aksine, tarihi, insanın özgürleşme tarihi olmak bir yana, bir çeşit tanrısal
determinizmin hüküm sürdüğü bir alana dönüştürdüğünü, insanı bir tanrısal
determinizmin kölesi kıldığını ileri sürüyorlar.
ıv- Filozoflarımızın hermeneutik karşısında ikili bir duruşa
sahip olduklarını saptıyoruz:
1. Yeni Kantçı filozoflar
hermeneutiğin (özellikle Dilthey’ın) relativist tarih öğretisine ve tin
bilimleri metodolojisine tepkililer;
2. aynı filozoflar, anlamanın hermeneutik içinde insanı, tarihi
kavramada bir temel yönteme dönüştürülmesi çabasını destekliyor ve Dilthey’ın
pozitivist doğa bilimi modelinin insan/tarih/toplum/kültür konularına
uygulanmasına ilişkin eleştirisini büyük ölçüde onaylıyorlar.
Hareket Noktası: Kantçı Düalite
Yeni Kantçı okulların hemen hepsinin hareket noktası Kantçı düalitedir. Kantçı fenomen-numen ayrımı Yeni Kantçı okulların hemen hepsinde bir temel ayrım olarak onaylanır. Bir doğa varlığı olarak insan, fenomenler dünyası içinde nedensellik yasalarınca belirlenmiştir; fakat o, aklı ve özgür istenciyle bu fenomenler dünyasında kendisine ait bir numen dünyası, bir ahlaksal dünya kurar, kurabilir. Doğa bilimleri nedenselci/mekanist bir çalışma tarzı içinde doğayı araştırabilirler, doğa yasalarını ortaya koyabilirler.
Fakat ahlak dünyası (daha
genel olarak: tin/tarih/kültür dünyası) felsefenin ve özellikle (Kant’ın ihmal
ettiği bir konuyu, değerleri ele alan) bir değerler felsefesinin izinde
çalışacak olan “kültür bilimleri”nin konusu olarak inceleme konusu
kılınmalıdır.
Böylece Yeni Kantçı okullar bir yandan Kant’a dayanarak bir doğa bilimleri eleştirisi ve bir “kültür bilimleri” epistemolojisi geliştirirlerken, diğer yandan bir değerler metafiziği eşliğinde bir insan, tarih ve toplum eleştirisi ortaya koyarlar.
Yeni Kantçı okulların bir ortak özelliği de, hemen hepsinin üniversite profesörü filozoflar tarafından kurulmuş ve geliştirilmiş olmasıdır. Bu yüzden, Yeni Kantçı okulların felsefesi, olumlu veya olumsuz anlamlarda, “profesör felsefesi”, “kürsü felsefesi”, “masa başı felsefesi”, “akademik felsefe” adlarıyla da anılmıştır.
Yeni Kantçı Okullar
Felsefe tarihi kitaplarında Yeni Kantçı okullar olarak en çok
anılan okullar Marburg Okulu ile Heidelberg Okulu’dur. Oysa felsefe tarihi
kitaplarında daha az yer tutsalar da, bu iki okul dışında beş okul, bu demektir
ki, toplam yedi okul vardır. Önce bunların adlarını ve belli başlı
temsilcilerini sıralayayım:
1. Fizyolojik Okul (H. v. Helmholtz, F. A. Lange, E. Zeller)
2. Metafiziksel Yeni Kantçılık (A. Riehl, B. Erdmann, H. Adickes, H. Vaihinger)
3. Marburg Okulu (H. Cohen, P. Natorp, E. Cassirer)
4. Heidelberg Okulu (W. Windelband, H. Rickert, E. Lask, M. Weber, K. Hübner)
5. Göttingen Okulu (L. Nelson, J. F. Fries)
6. Sosyolojik Yeni Kantçılık (G. Simmel)
7. Yeni Yeni Kantçılık (W. Cramer, H. Wagner)
2. Metafiziksel Yeni Kantçılık (A. Riehl, B. Erdmann, H. Adickes, H. Vaihinger)
3. Marburg Okulu (H. Cohen, P. Natorp, E. Cassirer)
4. Heidelberg Okulu (W. Windelband, H. Rickert, E. Lask, M. Weber, K. Hübner)
5. Göttingen Okulu (L. Nelson, J. F. Fries)
6. Sosyolojik Yeni Kantçılık (G. Simmel)
7. Yeni Yeni Kantçılık (W. Cramer, H. Wagner)
Doğan Özlem.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder